April 3, 2011

Fenomena Soil Liquefaction & Gempa Bumi di Jepun 11March2011

Pada post sebelum ini saya telah paparkan beberapa video yang dapat memberikan gambaran situasi gempa bumi yang telah berlaku di Jepun.

Kali ini, ingin saya kongsikan juga situasi soil liquefaction (Pencairan Tanah)yang berlaku semasa gempa bumi baru-baru ini.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa itu soil liqueafaction?
Sebelum itu mungkin sapa sepatutnya memberi definasi secara ringkas mengenai fenomena ini.
Soil liquefaction ialah fenomena di mana tanah yang tepu secara substansial kehilangan kekuatan dan simpulan pada respons terhadap stres yang diterapkan, biasanya gempa bumi gementar atau perubahan mendadak yang lain dalam keadaan stres, menyebabkan ia berperilaku seperti cecair.Sila rujuk link ini untuk definasi lanjut.

Bagi kita rakyat Malaysia yang tidak mempunyai pengalaman mengenai bencana alam ini. Mungkin video-video dibawah dapat memberi gambaran betapa menakutkan fenomena pencairan tanah ini.

Video dibawah menunjukan gempa bumi dan fenomena soil liquefaction yang berlaku di daerah Urayasu Chiba.


Video ini pula menunjukkan keadaan di Disneyland tokyo yang terjejas disebabkan fenomena soil liquefaction.Pihak Disneyland terpaksa menghentikan operasi selepas usaha baik pulih selesai dijalankan


Dikatakan fenomena soil liquefaction ini sering berlaku di kawasan-kawasan yang asalnya tebing laut dan kemudiannya ditambak semasa usaha meluaskan kawasan darat seperti. Sebagai contoh ialah proses menambak laut seperti yang dijalankan oleh negara Singapura.

Setakat ini sehaja apa yang saya boleh kongsikan untuk post kali ini.
Untuk post berikutnya akan saya paparkan dalam masa terdekat.

No comments:

Post a Comment