March 29, 2011

Berhijrah Mencari Sesuap Nasi


Kalau korang semua ada baca post aku yang sebelum ni, korang mungkin ingat-ingat lupa yang aku telah tamat pengajian di Kagawa University pada 24March2011. Tahniah~

Selepas aku kembalikan kunci apartment aku kepada tuan rumah, merempat la aku sehari sebelum berhijrah ke tempat baru pada keesokkan harinya.

Di situ aku merempat lagi sehari di rumah kawan yang sedang menetap kawasan berdekatan.
Pada 26 March, aku dijadualkan untuk menetap di bilik baru untuk bermastautin sempena aku akan bekerja dengan syarikat di Aichi Prefecture ini.

Sesudah aku habis mengangkut barang-barang keperluan untuk berpindah dengan bantuan uncle-uncle dari nittsu, bilik aku penuh dengan pekakas-pekakas yang aku bawa dari Kagawa.

Hari itu, aku pandang sana, pandang sini, aku sedar di sini sudah tak ada orang lagi yang sama asal-usul dengan aku?! apa ini?! ni ke perasaannya berada di negara asing?!

Seharian aku dalam dilemma pikir pasal hati yang homesick tiba-tiba. Masa tu barulah aku sedar di Kagawa ada juga orang Malaysia yang boleh sama-sama jadi tempat mengadu, nak gelak-gelak, nak serabut-serabut.

Untuk buat korang paham macam mana aku rasa time tu, bolehlah korang bayangkan sama macam mula-mula masuk asrama kat sekolah dulu. Semuanya persekitaran baru, masyarakat baru,aktiviti pun sudah takkan sama dengan apa yang aku pernah buat dulu.

Disebabkan homesick yang semakin menjadi-jadi padahal beum sampai satu hari kat sini,aku rasa kena buat sesuatu untuk selesaikan masalah ni, jadi, aku amik keputusan untuk tido dulu sebelum aku tergerak hati untuk bertindak pelik, untuk angkut barang-barang lari pergi airport ambil flight balik ke Malaysia.

Ini saja untuk post kali ini, dan akan bersambung...

....................................................................

Sebelum tu, kalau ada yang nak tahu syarikat apa yang "ter"pilih aku untuk kerja dengan dia boleh la rujuk link youtube ini. (terkejut aku company ni ada youtube page pulak.ish)

2 comments:

  1. yeah..tidur tu penting!!
    xkan dah homesick kot...
    tp xper ko boleh!! almost 3 years ak kenal ko,i know you can get over all the homesick things bro!!
    頑張って下さい!!

    ReplyDelete
  2. akhirnya aku dapat belajar juga "the power of sleep".
    thanks bro
    がんばろう!

    ReplyDelete