April 25, 2011

Bolehkah Menang di Padang Pihak Lawan?



Post sebelum ini aku ada kata nak explain lebih lanjut pasal situasi gempa bumi, tsunami, radiation etc. dalam blog ni. Tapi, disebabkan aku bandingkan info yang aku ada dengan orang lain kat Malaysia, aku rasa korang lagi tahu banyak dari aku pulak. jadi aku rasa setakat apa yang ada tu cukuplah kot, kalau korang nak tau lagi terperinci, aku cadangkan korang cari sendiri ataupon PM la aku kalau dah tak tau nak cari kat mana dan aku akan jawab la kalo aku suka nak jawab.

Untuk post kali ini (25 April 2011), aku nak kongsi dengan korang satu persoalan yang selalu menjadi tanda tanya bagi aku. "Bolehkah seseorang itu menang di `padang` pihak lawan?"Isu ini mungkin lebih mudah kalau kita bayangkan macam lawan bola di padang team lawan. Jadi, adakah kemungkinan untuk tewaskan pihak lawan ditempat mereka lebih susah kalau dibandingkan dengan nak tewaskan team lawan di kawasan kita sendiri?
Ataupun, adakah "kawasan" layak dipersalahkan?ataupun "kawasan ini hanya "alasan" ?

Dalam post ini, aku bukan nak cerita pasal bola ataupun mana-mana sukan, walaupun isu ini boleh dikaitkan dengan sukan. Setelah 3 minggu aku mula bekerja disini, ada banyak benda baru yang aku dah belajar walaupun banyak juga yang lupa atau ingat-ingat lupa, tapi impact tu tetap aku tak lupa, baik mengenai bidang kejuruteraan, adab tertib orang jepun, kerja, etc. Dan aku rasa orang lain yang sama batch dengan aku pon rasa benda yang sama( aku rasa la..).

Mungkin secara normalnya kita akan anggap yang orang yang sama batch sepatutnya berada dalam range yang lebih kurang sama.Tapi bagi kes aku(orang Malaysia) dengan batch aku(orang jepun) secara hakikatnya banyak perbezaan walaupun kami dalam batch yang sama.
Dan hari ini, buat aku terfikir pasal perbezaan ini sekali lagi. Petang tadi, seperti yang tercatat dalam jadual training course kami, ada ujian bertulis untuk check pemahaman batch baru setelah 3 minggu disini. Ujian bertulis ini merangkumi apa yang telah dibelajar sepanjang training course ini dan perlu diselesaikan dalam masa sejam kalau tak silap aku.

Jadi, bertungkus-lumus la kami selesaikan semua soalan-soalan yang aku rasa semuanya telah diajarkan dan aku pun ingat-ingat lupa sikit sebab kebanyakkannya melibatkan huruf-huruf(huruf kanji=chinese characters) yang mempunyai bentuk yang agak kompleks dan kombinasi yang banyak termasuk istilah-istilah dan definasi-definasi yang aku jamin korang semua boleh goreng kalau dibenarkan jawab dalam bahasa melayu.( ex : fungsi spanar, etc)

Agak malang bagi aku, kerana aku tak ada daya tumpuan yang kuat untuk terus fokus membaca huruf-huruf jepun dan memahami ayat-ayat yang berjela-jela dalam soalan itu dan menyebabkan aku ketandusan masa dan mampu baca hanya 70% daripada semua soalan yang ada.
Dan akhirnya, seperti yang dijangkakan, keputusan aku agak rendah berbanding dengan orang lain.Sama juga bagi seorang lagi mamat Rusia yang sama batch dengan aku(dia lagi rendah dari aku).
Walaupun begitu, agak mengejutkan kerana keputusan purata bagi orang lain pon tidaklah begitu tinggi seperti yang aku ingatkan. tapi, yang hebatnya, boleh kata kesemua orang jepun ini boleh jawab semua soalan yang ada( Laju betul korang baca soalan!!)

Dan macam biasa, disebabkan dah tengok-tengok keputusan masing-masing, derang bila nampak keputusan aku yang rendah ni, terus kata " hang bukan jepun pon bleh dapat banyak ni kira nice la"..." bahasa jepun susah kan, nak wat camna"..bla..bla..
Aku akui, bahasa jepun derang memang cekap la sebab derang orang jepun. Tapi, bila dikatakan macam tu, aku rasa malu sendiri disebabkan masih tak cukup syarat asas lagi untuk compete dengan derang.

Apa yang aku nak kata kat sini ialah, adakah disebabkan soalan dalam bahasa jepun, aku bukan native bahasa jepun itu boleh dijadikan alasan yang keputusan aku rendah berbanding orang jepun sendiri?
Adakah aku boleh dapat markah sekurang-kurangnya dalam purata kalau aku dapat soalan yang sama dalam bahasa melayu?

Secara jujurnya, aku tak rasa isu ini boleh dijadikan alasan untuk dapat markah yang rendah, dan menyebabkan aku jadi bersemangat balik untuk aku tingkatkan penguasaan bahasa jepun aku.

Kenapa aku bangkitkan benda bosan ni kat post ini?...

Mungkin disebabkan, aku rasa selama ni aku dah banyak kali tersedar pasal isu ini dan banyak kali juga buat kerja sekerat jalan dalam proses nak tingkatkan penguasaan bahasa jepun nih.
Jadi, mungkin post ini boleh aku jadikan ruang untuk aku janji pada diri sendiri dan pada korang yang baca blog ni untuk buat aku sedar perlunya untuk betul-betul serius untuk kali ini.

Akhir sekali, saya berazam tak akan mengaku kalah!!


Gambar bunga sakura di taman dekat dengan company

2 comments:

  1. good post man.....tp kalau main bola, at least 2-2 main bola, tapi kalau pi negara orang, perumpamaannya macam dia main bola kita main lacrosse

    ReplyDelete
  2. Thanks mamu.
    perumpamaan hang tu mmg logik

    ReplyDelete