April 3, 2011

Video Gempa Bumi di Jepun ( Japan Earthquake Video)

Setelah beberapa minggu kejadian gempa bumi yang berlaku di jepun pada 2011 mac 11 lepas, saya terpanggil untuk berkongsi gambaran sebenar tentang apa yang diperolehi di sini untuk disampaikan kepada anda yang berada di luar jepun.

Untuk post kali ini ingin saya kongsikan detik-detik gempa bumi yang saya dapat kumpul. Mungkin ini dapat memberi sedikit sebanyak gambaran situasi gempa bumi yang telah berlaku di sini.

Video pertama ini dirakamkan di sebuah pejabat tingkat 5 di Tokyo ( Daerah Edo)


Video kedua ini pula diambil daripada keretapi yang sedang bergerak di Tokyo


Video ketiga pula menunjukkan keadaan di dalam pasaraya di Tokyo semasa gempa bumi berlaku. Keadaan dalam kedai yang kelam-kabut dan barang-barang yang terjatuh menunjukkan situasi yang menakutkan.


Video keempat ini diambil di sebuah pasaraya di Shinjuku Tokyo


Video kelima ini pula diambil di sebuah rumah di kawasan Chiba Prefecture.Situasi cemas semasa gempa bumi dapat dirasai dengan keadaan perabut yang berselerakan.


Video keenam ini pula diambil di luar kawasan sekolah. Video menunjukkan air parit yang beralun kuat telah menjelaskan betapa kuatnya gempa bumi yang berlaku


Video ketujuh ini pula menunjukkan keada bangunan tinggi di Shinjuku Tokyo yang bergoyang disebabkan gempa bumi yang berlaku


Video kelapan ini diambil di kawasan Sendai,melalui video ini situasi cemas semasa gempa bumi berlaku dapat dirasai.


masih banyak lagi video-video yang ingin saya kongsikan bersama anda, tetapi untuk kali ini saya hanya paparkan situasi semasa gempa bumi kerana ruang yang terhad.
Di dalam post berikutnya saya akan paparkan lebih lanjut mengenai tsunami, situasi reaktor nuklear di Fukushima dan lain-lain.

Bersama-samalah kita berdoa agar keadaan dapat pulih seperti sediakala dan berharap agar mangsa-mangsa yang terlibat tabah dalam menghadapai cabaran ini.

No comments:

Post a Comment